Pissed

Idag är jag bara såååååå trött. Herregud, hur ska man orka hela veckan?

Igår hade jag ingen tid att blogga då jag och Petra fick ett ryck och drog iväg för att fota, med gott resultat:) Bilder kommer nog i helgen, varken orkar eller har tid nu.

Nu till varför jag är irriterad, anledningen är alla otroligt okunniga människor och vissa som ska föreställa förebilder för många yngre(typ 13-20åringar). Har ni läst om de såkallade "Lady Gaga-linserna"?? Det är anledningen till allt det här, plus det man får vara med om på jobbet varje dag.

Det finns nu linser som är väldigt populära i Asien och säljs fritt där, irisen(den färgade delen)på linsen täcker tydligen en del av scleran, alltså den vita delen av ögat och släpper igenom väldigt dåligt med syre= stor risk för skador på ögat, eller snarare hornhinnan skulle jag säga. Kan leda till synskador och liknande, och detta ganska snabbt. Eftersom jag är optikerstudent och har läst mer än halva min utbildning är jag ganska insatt i hur ögonen fungerar och hur man ska sköta linser. Och det gör mig riktigt irriterad att se sånt här.
 Många yngre köper dem tydligen för att ögonen ska se mer dock- aktiga ut, detta gör man såklart över nätet och de flesta har aldrig haft linser innan och kan varken sköta dem eller sätta in dem, plus att de då är stor risk för skador med dessa.

Det enda positiva som hänt är väl att man på de större tidningarna skrivit om risken med linserna och rekommenderat människor som vill ha linser att gå till optikern. Helt rätt.
http://www.expressen.se/halsa/1.2098906/se-upp-med-lady-gaga-kontaktlinser

Många tror att de klarar av linserna själva, men det gör man inte, inte utan kunskap och inte utan tillpassning av rätt linser för just dig. Vill man ha linser med färg, gå till optikern och få dem färgade. Det sker under kontrollerade former och du får linser som du inte riskerar att skada dina ögon med.

Men det som gör mig mest irriterad är nog nåt jag läste idag på kissies blogg, jag citerar :"Någon som är bra på med det här att sätta in linser..? Har ALDRIG satt in en lins i mina ögon förut och behöver lite råd *hihi* Tex, är det smartast att sminka ögonen och så innan eller efter så man inte riskerar att få smuts i ögonen osv..? "

Ska detta föreställa en förebild för ungdomar?? Det är precis det här jag är rädd för om de släpper linser lösa på marknaden så att de kan köpas i mataffären osv. Människor som aldrig sett en lins köper dem och har ingen aning om grunderna för linsanvänande ens. Det är så man skaffar sig stora problem med ögonen, problem som inte går över på en natt. Man lånar ut dem till vänner hit och dit och man vet inte ens hur man sätter in dem. Säger inte det nåt? Ögonen är viktiga, förstår inte folk det.

Jag blir bara så frustrerad eftersom jag vet vad som kan hända, hade ni sett de bilderna jag sett på förstörda ögon och saker man kan råka ut för skulle ni nog inte ens fundera på att köpa sånna linser.
 Jag hoppas verkligen att någon läser detta och får nåt slags uppvaknande, för jag vill få folk att förstå.
Jag säger inte allt detta för att verka duktig, jag vill hjälpa folk från att bli skadade, man läser till optiker för att man bryr sig om och tycker om att jobba med människor. Samma är det med mig. Det är därför jag blir så upprörd.

Hoppas ni tänker till, en gång till innan ni köper linser(om ni nu inte köper hos optikern), ha det bra!

Kram Carro

4 kommentarer:

  1. Nu skrämmer du mig :O Man (jag) tänker faktiskt inte att ögonen är SÅ känsliga när det gäller linser osv. Läskigt egentligen att det säljs över internet om det nu är så känsligt :S

    SvaraRadera
  2. Fick en gång möjlighet att bläddra lite i böcker om olika ögonsjukdomar, skrämmande bilder må jag säga. Men håller med dig, det har blivit för enkelt att få tag i linser. Folk behöver (tyvärr) inte gå till optikern längre för att få tag på linser, och blir desvärre då inte medvetna om riskerna som finns om man inte sköter det ordentligt. "Det ser ju så enkelt ut på reklamen..."

    Kan heller inte förstå att folk vill riskera synen för att se ut som freaks, men det är en smaksak. Dessutom sägs det att Lady Gagas ögon var datoranimerade i videon, så frågan är om hon själv skulle kunna tänka sig använda dessa linser.

    SvaraRadera
  3. Carro svarar
    Jean: Alltså det är egentligen ganska små risker med att ha linser, OM man sköter dem rätt, men gör man inte det, alltså ej går på kontroller som man ska och skiter i att rengöra dem osv, är risken för infektioner lite större. Med de här stora linserna är det en väldigt stor risk att de ska bli problem, man måste ha bra syregenomsläpp i linserna. Ögonen behöver mycket syre, men det verkar inte de här tillverkarna vara medvetna om, eller så skiter de i det helt enkelt..

    SvaraRadera
  4. Svarar den mystiska anonyma personen ovan;
    Japp, det har det helt klart blivit och de planerar ju att snart göra det ännu lättare genom att börja sälja dem i mataffärer och på andra ställen. Helt otroligt att någon gått med på det! Stod i lokaltidningen här en dag en intervju med personal på coop och kvantum där de frågade personalen vad de tyckte om det. De svarade typ: "tror inte det blir några problem, de som kommer köpa dem är ju folk som haft linser och vet hur man sköter dem". troligt, säger jag bara! Många linsanvändare tycker att årskollen man har nu är helt onödig och kommer säkert inte att gå på några kontroller mer än om de ser dåligt. Och små barn som är nyfikna kommer också kunna köpa dem hur som helst. Som bäddat för infektioner säger jag bara!

    Håller helt med, är det viktigare att se "snygg" ut än att kunna se? Okej, ingen aning, men det är mkt möjligt.
    /Carro

    SvaraRadera